Får många frågor om Brottskod (TV3) just nu. Är jag med och producerar? Varför säger de ”Skaparna Bakom P3 Dokumentär” i reklamen? Är det ok?
Både ja och nej.
Först och enklast – nej, jag är inte med och gör Brottskod. Det gör istället av Kristofer Hansson och Fredrik Johnsson.
Har inte sett första avsnittet, som ju gick igår, men det komemr jag att göra. På reklamen ser det riktigt lovande ut och jag gillar Kristofer och Fredrik, de är skarpa, så det blir nog väldigt bra.
Är det rätt att säga ”Skaparna bakom P3 Dokumentär”? – Ja i sak stämmer det. Även om vi nu är många producenter som gör avsnitten var det Fredrik och Kristofer som hittade på formatet.
Men det betyder inte att de har rätt till formatet. När man skriver en deal med Sveriges Radio innebär den alltid att Sveriges Radio äger alla rättigheterna. Kan man tycka en hel del olika saker om, men det är alltid glasklart och det har alla inblandade alltid vetat om.
Alltså är det fel att P3 Dokumentär används i reklamsyfte. Och här vill jag vara kristallklar. Jag GILLAR VERKLIGEN att Kristofer och Fredrik går vidare till TV och utvecklar sitt berättande där. Allt som är bra skall drabba dessa två trevliga personer. Utan deras geniala idé hade jag aldrig fått göra P3 Dokumentär. Allt gott killar!
Men att MTG (Som äger TV3) nu profiterar på varumärket P3 Dokumentär och säljer in sitt program genom att ta credd från ett licensfinansierat radioprogram – ja det stinker. Varför ska våra Tv-licenspengar göra MTGs chefer rikare? Det här är något VD på Sveriges Radio just nu funderar över.
Under tiden spånar jag på nya idéer till min nästa P3 Dokumentär. För vi fortsätter såklart.
To be continued….